Adhitz

Tuesday, November 5, 2013

SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQS)

SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQS)

Siapakah Ameen Mobile Sdn Bhd?


Ameen Mobile Sdn Bhd ialah sebuah syarikat yang terlibat dalam aktiviti jualan dan pemasaran perkhidmatan telekomunikasi dan merupakan rakan niaga eksklusif Clixster Mobile Sdn Bhd.

Apakah perkhidmatan yang ditawarkan oleh Ameen Mobile?


Ameen Mobile menawarkan perkhidmatan telekomunikasi prabayar jenama Clixster.

Sejak bilakah Ameen Mobile mula beroperasi?


• Ameen Mobile memulakan operasinya secara rasmi pada 1 Oktober 2012.

• Program Kesetiaan Ameen mula dilancarkan pada 4 Mac 2013.

Dimanakah pejabat urusan Ameen Mobile?


Pejabat urusan Ameen Mobile terletak di:

No 3 , Jalan Sri Hartamas 7 Sri Hartamas,
50480 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur, Malaysia.

Dimanakah saya boleh membeli pek permulaan Ameen Mobile?


Anda boleh membeli atau mendapatkan pek permulaan Ameen Mobile di:

• www.ameen.net

• Pejabat Ameen Mobile

• Dengan menghubungi CALL/SMS/WHATSAPP - 011-22176522.

• Rangkaian pengedar (MKD, Dealer & Reseller) Clixster yang terpilih.

• Pusat perkhidmatan Clixster terpilih.

• Pemimpin rangkaian Ameen Mobile.

Berapakah harga pek permulaan Clixster?


Harga pek permulaan Clixster ialah RM8.90 dengan RM2 nilai penggunaan.

Apakah kos penyelenggaraan untuk membolehkan saya menikmati insentif bulanan?


Anda hanya perlu tambah nilai minimum RM30 setiap bulan.

Apakah jenis dan nilai insentif yang akan saya perolehi?


• Insentif keluarga Ameen – RM2 daripada setiap ahli generasi pertama hingga ketiga .

• Insentif Rakan Ameen – RM1 daripada setiap ahli bermula daripada generasi keempat hingga generasi ketujuh.

• Insentif penggunaan Ameenline’s – 25 sen untuk setiap tambahan tambah nilai RM30 berikutnya .

Apakah syarat untuk saya mendapat insentif?


Setiap ahli perlu memenuhi syarat-syarat berikut bagi melayakkannya mendapat insentif:-

• Membuat pembelian tambah nilai minimum RM30 (Ringgit Malaysia Tiga Puluh Sahaja) setiap bulan.

• Memperkenalkan program Ameen kepada minimum 5 (lima) pengguna baru secara langsung di bawah jaringannya untuk menikmati insentif daripada generasi pertama hingga generasi ketiga (Insentif keluarga Ameen). • Memperkenalkan program Ameen kepada 4 (empat) tambahan ahli / pengguna lagi untuk melayakkannya menikmati insentif daripada generasi keempat hingga ketujuh (Insentif Rakan Ameen).

• Perlu pastikan sekurang-kurangnya 9 (Sembilan) ahli yang diperkenalkan secara langsung aktif (tambah nilai minimum RM30) untuk menikmati insentif sehingga 7 generasi.

Bilakah dan bagaimana nilai insentif akan dibayar?


• Insentif Keluarga dan Rakan Ameen akan dimasukkan dalam e-wallet dalam tempoh 24 jam selepas pengaktifan, manakala insentif penggunaan bulanan akan dimasukkan dalam e-wallet selepas bulan berakhir (end of the month).

• Anda perlu membuat permohonan pindahan nilai e-wallet anda ke dalam akaun bank.

• Anda perlu mempunyai akaun bank RHB.

• Sila pastikan anda telah mengemaskini maklumat akaun bank anda sebelum transaksi pemindahan dilakukan.

• Pemindahan jumlah insentif yang dipohon untuk dipindahkan ke dalam akaun bank anda akan dibuat pada hari jumaat setiap minggu. Tarikh akhir permohonan pemindahan mingguan adalah pada hari rabu.

• Setiap transaksi pemindahan ke dalam akan bank akan dikenakan caj perkhidmatan RM3.

Kenapakah saya kehilangan insentif?


• Anda tidak tambah nilai minimum RM30 atau lebih dalam bulan tersebut.

• Anda masih belum mempunyai cukup lima (5) orang ahli yang anda perkenalkan dalam program ini.

Adakah perlu saya tambah nilai RM30 sekali gus?


• Ya. Anda perlu tambah nilai setiap RM30 untuk melayakkan anda menerima insentif.

• Walaubagaimanapun, anda masih boleh menggunakan nilai tambah nilai yang kurang daripada RM30 untuk membuat panggilan, SMS dan penggunaan data.

Adakah saya masih boleh menerima insentif walaupun ahli Ameenline’s saya tidak bertambah?


Ya, anda tetap akan menerima nilai insentif daripada Ameenlines anda sedia ada yang aktif dengan syarat anda juga aktif (tambah nilai minimum RM30 setiap bulan).

Apakah laman web rasmi Ameen Mobile?


http://www.ameen.net

Apakah ID pengguna saya dalam Program Kesetiaan Ameen ini?


• ID pengguna anda adalah nombor telefon Clixster yang anda daftarkan dalam program ini.

• Anda perlu mendaftar kata laluan semasa pendaftaran keahlian. Anda boleh mengemaskini / mengubah kata laluan anda daripada masa ke semasa untuk tujuan keselamatan

Bagaimanakah caranya untuk saya daftarkan ahli baru yang saya perkenal ke dalam program ini?


Sila rujuk prosedur pendaftaran keahlian.

Apakah yang dimaksudkan pengguna telah tamat tempoh?


Pengguna tamat tempoh bermaksud talian telefon / akaun anda telah tidak aktif dalam tempoh 365 hari. Anda tidak lagi boleh menggunakan talian / akaun tersebut.

Apakah yang dimaksudkan dengan Ameenlines?


Ameenline ialah kumpulan atau rangkaian anda bermula daripada generasi pertama hingga generasi ketujuh.

Siapakah penyedia infrastruktur telekomunikasi mudah alih (Mobile Network Operator) Clixster Mobile Sdn Bhd?


Digi Telecommunication

Siapakah penyedia insuran kemalangan diri (Personal Accident Insurance) percuma yang ditawarkan oleh Ameen Mobile?


Sila rujuk ke ruangan ini Klik Disini

Bilakah polisi insuran kemalangan diri (PA Insurance) saya mula diaktifkan?


Polisi anda akan bermula selepas anda mengaktifkan talian anda. Polisi anda akan kekal aktif selagi talian Ameen Mobile anda terus aktif (masih boleh buat panggilan).

Apakah skop perlindungan polisi insurans kemalangan diri (PA insurance policies) saya?


Anda boleh menyemak polisi anda di laman web ameen.net.

Bagaimanakah caranya untuk saya tambah nilai?


• Dapatkan tambah nilai Clixster daripada mana-mana pembekal (Clixster Reload Centre, 7eleven, ePay, reseller Clixster dan Ameen Mobile Agent.

• Untuk tambah nilai, sila dail *123*<16 digit pin># dan tekan "HANTAR / SEND".

Bagaimana saya boleh memeriksa baki kredit saya?


Sila dail *126# dan tekan "HANTAR / SEND".

Siapakah yang boleh saya hubungi jika terdapat sebarang isu teknikal berkaitan perkhidmatan Ameen Mobile?


Anda boleh menghubungi perkhidmatan sokongan pelanggan Ameen Mobile Sdn Bhd dengan mendail

011-1671 2172 / 011-1671 2173. Anda akan diberi bantuan bermula 9.00 pagi hingga 6.00 petang. Sila sediakan maklumat berikut setiap kali memohon perkhidmatan sokongan pelanggan:

• Nombor Kad Sim (dinyatakan di belakang kad sim)

• Nombor Kad Pengenalan / Passport #

• Nama

• Nombor Telefon

Bagaimanakah caranya jika saya ingin membuat aduan berkaitan perkhidmatan Ameen Mobile?


Anda boleh menghantar email ke: aduan@ameen.net.

Bolehkah saya mengekalkan nombor sedia ada saya yang didaftarkan di bawah syarikat penyedia telekomunikasi lain?


• Ya. Proses tersebut dinamakan sebagai Mobile Number Portability (MNP).

• Terdapat beberapa syarat yang perlu dipenuhi sebelum proses tersebut dapat dilaksanakan, iaitu:

• Nama dan nombor kad pengenalan yang didaftarkan mestilah sama di kedua-dua penyedia perkhidmatan.

• Talian sedia ada mestilah aktif.

• Terdapat baki kredit RM1 atau lebih.

Kenapakah permohonan MNP ditolak?


• Terdapat 3 kemungkinan sebab penolakan, iaitu:

• Bukan akaun prabayar.

• Maklumat yang diberikan tidak sama dengan maklumat yang didaftarkan dengan penyedia perkhidmatan semasa.

• Nombor kad pengenalan tidak sama.

• Tindakan yang perlu dibuat:

• Pergi ke penyedia perkhidmatan semasa (contohnya: Maxis, Digi, Celcom).

• Mohon untuk memeriksa dan mengesahkan nombor kad pengenalan dan nama yang didaftarkan.

• Beri maklumbalas kepada pihak Ameen Mobile memproses semula permohonan MNP selepas maklumat diperbetulkan.

CALL/SMS/WHATSAPP - 011-22176522